לחץ נפשי: כך תתמודדו עם “אבי המחלות” ותחזירו את השקט לחיים

יש משפט שאומר שהחיים זה לא תקופה קלה. המשפט הזה די נכון, הרי במהלך החיים אנחנו נתקלים בהמון מצבים וסיטואציות לא פשוטות. הרבה פעמים מופעל עלינו לחץ בעבודה, עלולות לצוץ בעיות בזוגיות ובמשפחה, ואפילו לא נתחיל לדבר על לחץ כלכלי, שיכול להכריע כל אחד מאיתנו. 

אם כל אלה לא מספיקים, מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי הענק שבא בעקבותיה מערימים על רבים מאיתנו קשיים נוספים ומזכירים לנו שהשגרה שלנו עלולה להשתנות בכל רגע. נכון שעכשיו השגרה של רבים מאיתנו השתנתה לרעה, אבל אסור לשכוח שלפעמים השגרה גם עשויה להשתנות לטובה. 

כל הדברים האלה משפיעים עלינו מבחוץ ומבפנים. כאשר אנחנו נמצאים תחת לחץ נפשי, הגוף שלנו יוצא מאיזון ומפעיל את ההגנות שלו. הוא משחרר הורמונים שמכינים אותנו להתמודדות עם הלא-נודע, עם הבלאגן ועם כל מה שיגיע. 

כשחושבים על זה קצת, הפעולות שהגוף שלנו מבצע כשאנחנו בלחץ הן לא פחות מגאוניות. הדופק עולה, החושים שלנו הופכים לחדים יותר והשרירים שלנו מוכנים לפעולה. כשמדובר במצב שבו אנחנו צריכים להגן על עצמנו או לברוח מסכנה – זה מצוין. 

הבעיה מתחילה כאשר הלחץ שאנחנו חווים נמשך לאורך זמן. לחץ נפשי ממושך עלול לגרום להידרדרות במצב הבריאותי והנפשי שלנו. עייפות וחולשה הם רק חלק מתופעות הלוואי שעלולות להיגרם בשל לחץ מתמשך. 

אם זה לא מספיק, אנשים שמתמודדים עם לחץ נפשי רב עלולים לסבול מזיהומים ודלקות בגלל היחלשות ההגנות של הגוף, מתסכול רב ואף מדיכאון קליני. 

גם המראה החיצוני שלנו עשוי להיות מושפע מרמות גבוהות של לחץ. מקרי לחץ קיצוניים או ממושכים עשויים לפגוע במראה השיער ולגרום לנשירה מסיבית

מה גורם ללחץ?

ישנם כמה וכמה גורמים ללחץ נפשי ממושך. לפעמים מדובר בגורמים חיצוניים, אך עבור רבים מאיתנו, הגורם החיצוני הוא רק הטריגר בזמן שהלחץ האמיתי נובע מבפנים – מהיכולת שלנו להתמודד עם מצבים שונים. 

לדוגמא, הרבה מאיתנו נתקלו בביקורת שלילית בעבודה. זה יכול להיות מהחברים לעבודה או מההנהלה. מצד אחד, מדובר בתופעה לגיטימית. בכל מקום עבודה יש רצון להגביר את התפוקה ואת ההכנסות, ולעתים אנו צריכים להתמודד עם ביקורת על התפקוד שלנו. 

מצד שני, פעמים רבות אנחנו לא מתמודדים טוב עם הביקורת הזאת. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו טובעים במחשבות על התפקוד שלנו בעבודה, אנחנו עלולים לחשוב שאנחנו לא טובים במה שאנחנו עושים. בזמן הזה, אנחנו שוכחים שיכול להיות שהביקורת השלילית הגיעה רק בגלל שהבוס שלנו מתמודד עם לחצים משלו מהמנהלים שלו או אפילו מהבית. 

בשורה התחתונה, לפעמים אנחנו מתבוססים בלחץ שלנו בגלל הדרך שבה אנחנו רואים את הדברים שקורים לנו. תוסיפו לזה גם את אורח החיים המורכב והתובעני שלנו: רבים מאיתנו רצים בין העבודה, הילדים, ההורים ועוד. 

אירועים לא צפויים, כמו תאונות, פציעות ואובדן עלולים לגרום ללחץ רב וגם מאפיינים אישיותיים שונים כגון בדידות, פרפקציוניזם ומאפיינים נוספים. 

איך תזהו אם אתם סובלים מלחץ נפשי?

ללחץ נפשי ישנם כמה תסמינים שכדאי להכיר. מומלץ מדי פעם לעצור רגע את הכל, אפילו לדקות בודדות, כדי להבין מה אנחנו מרגישים ומה עובר עלינו. התמודדות עם לחץ נפשי במשך זמן רב עלולה להיות הרסנית לבריאות שלנו, וכדאי לאבחן אותה כמה שיותר מהר. 

ישנם כמה תסמינים פיזיים שכדאי לשים לב אליהם: כאבי ראש וכאבים בחזה, דופק מואץ, בחילות, סחרחורות שלשולים ועצירויות עלולים להעיד על לחץ נפשי, כמו גם מחלות עור שונות, בעיות חניכיים ושיניים, שרירים תפוסים, רעידות והצטננות. 

בנוסף, כדאי לשים לב לתסמינים קוגנטיביים ורגשיים כגון שליליות, בעיות זיכרון, בעיות ריכוז, דאגה רבה, מצבי רוח משתנים, כעסים, בדידות, דיכאון וחרדות. 

ללחץ נפשי יש גם תסמינים התנהגותיים כגון הפרעות שינה או שינה מרובה, צריכת אלכוהול וסמים, אכילה מועטה וכסיסת ציפורניים. 

איך להתמודד עם לחץ נפשי מתמשך?

אם אתם מרגישים שאתם סובלים מלחץ נפשי, כדאי לכם לטפל בזה ולא להתעלם. ככל שהלחץ יתגבר או יימשך זמן רב יותר, כך הבריאות שלכם תידרדר ביחד איתו. 

נסו לחשוב חיובי
כן, אנחנו יודעים – זה לא תמיד קל, ולפעמים החיים מזמנים לנו אתגרים קשים מאוד. למרות זאת, הדרך שבה אנו תופסים את הדברים תלויה אך ורק בנו. 

אם אתם מתמודדים עם מחשבות שליליות על הדרך שבה חושבים עליכם בעבודה, נסו להבין אם יש לכך סיבה אמיתית או שזה רק בראש שלכם. בכל מקרה, כדאי גם להיזכר בדברים הטובים שעשיתם בעבודה, ובפעמים שקיבלתם מחמאות על התפקוד שלכם. 

הקפידו על תזונה נכונה
כולם כבר יודעים שמה שאנחנו מכניסים לגוף משפיע עלינו מאוד. זה נכון גם בתחום הפיזי – כגון השמנה, ריח גוף וכו’ – וגם בתחום הנפשי. למעשה, ישנם מאכלים שעלולים להגביר את הלחץ והחרדה, בעוד שמאכלים אחרים יסייעו בהתמודדות איתם. 

תזונה בריאה חיונית גם למצב הנפשי שלכם, ולכן כדאי לכם לצמצם את צריכת הפחמימות הפשוטות, הסוכר הלבן, החטיפים וגם קפה ואלכוהול. במקום זה, עדיף לכם להעשיר את התזונה שלכם עם פירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות ועוד. 

על ידי שינוי התזונה, תוכלו לחזק את כלל מערכות הגוף וגם את היכולת שלו להתמודד עם מצבים נפשיים קשים. לא סתם אומרים “נפש בריאה בגוף בריא”.

שמרו על הכושר
אם אתם לא אנשים שעושים ספורט בשגרה, כדאי לכם להתחיל. אתם לא חייבים להתאמן למרתון, לאיש הברזל או לתחרות הרמת משקולות. הליכה, ריקוד, שחיה וריצה יסייעו לכם להסיח את דעתכם מהלחצים היומיומיים שאתם נתונים בהם וישחררו הורמונים שמרגיעים את הגוף ואת הנפש. 

אל תשכחו לנשום
כן, אנחנו יודעים שאתם נושמים, אחרת הייתם בבעיה יותר גדולה מאשר לחץ נפשי. אבל כשאנחנו אומרים לא לשכוח לנשום, אנחנו לא מתכוונים לפעולה הפיזית הפשוטה של הכנסת והוצאת אוויר בצורה לא מודעת. 

אנחנו יכולים לנצל את הנשימה שלנו להוריד את הלחץ שאנחנו שרויים בו. נשמו עמוק ושימו לב לנשימות שלכם. תנו להן להיות המטרונום שקובע לכם את הקצב של הגוף והנפש. הכניסו אוויר מלוא הריאות ורוקנו אותם. 

מומלץ גם להוסיף מדיטציה לשגרת החיים שלכם, יוגה או אפילו דמיון מודרך. כל הטכניקות האלה יעילות מאוד להפחתת לחץ נפשי, לשיפור הרגיעה ולהפחתת כאבים. 

בשורה התחתונה, חשוב לזכור שהעולם התפתח בצורה מהירה, ולפעמים קשה לנו לעמוד בקצב. אורח החיים המודרני דורש מאיתנו המון ולא תמיד קל לנו להתמודד עם כל הדרישות האלה. 

אל תשכחו לעולם שהדבר הכי חשוב שיש לכם בחיים, ומה שגורם לכם לעשות את הדברים המדהימים שאתם עושים – זה אתם! בכל הבלאגן של החיים שלנו, אל תשכחו מדי יום לעצור רגע, להבין מה אתם מרגישים ולנשום. 

אם אתם מרגישים שהלחץ מטביע אתכם וקשה לכם למצוא רגע של שקט, אל תישארו עם זה לבד. דברו עם בני המשפחה, דברו עם חברים או עם איש מקצוע. רבים מאיתנו מתמודדים עם לחצים נפשיים כאלה ואחרים – אתם לא לבד. 

רוצה להציל את השיער שלך? דבר איתנו

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: